Hero

Hevn, motor og sand

Film: Furiosa: A Mad Max Saga

Furiosa: A Mad Max Saga tar deg med inn i en dyster fremtid, der sivilisasjonen har opphørt og anarki og den sterkestes rett råder. Vi møter Furiosa som barn. Hun har vokst opp i et skjult samfunn med overflod av ressurser, men hverdagen blir brutalt revet vekk fra henne da hun blir kidnappet av Dementus sin brutale motorsykkel-gjeng. Det er starten på en reise for å overleve, komme hjem, og ikke minst å få hevn. George Miller briljerer nok en gang i Mad Max universet. For de som har sett Mad Max: Fury Road vil estetikken være veldig kjent. Til tross for den rå brutaliteten som er gjennomgående i både handling og stil, så er filmen også estetisk vakker, og man blir ikke sliten av å se på den. Det kommer godt med, for den er ganske lang, på 2 og en halv time. Vi var derimot hele tiden investert, og ble ikke utålmodige. Den drar ikke ut, og får gjort mye på spilleminuttene sine. Furiosa krever ingen forkunnskaper. Hvis du har tid, se Fury Road først, men hvis ikke, ikke la det stoppe deg fra å se denne på kino. Anya Taylor-Joy spiller en troverdig Furiosa, og Chris Hemsworth stjeler scenene han er med i som den hardbarka og antisosiale Dementus. Det er vanskelig å ikke trekke på smilebåndene av absurditeten i filmen. Om det er de kreative klesdraktene, bil- og sykkelmodifikasjonene, eller rett og slett navnene (looking av you, Rictus Erectus og Sctrotus). Allikevel føles filmen konsistent, og bryter ikke sine egne regler. Dette er en film proppfull av eksplosjoner, leven og grove bilmotorer. Furoisa: A Mad Max Saga er brutal og rå action av høy kvalitet! Hvis det er det du er gira på, så får du det.

Anmeldt av:

Anders Solberg

AS